Протидія булінгу
Що важливо знати про булінг
План заходів спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню)
на 2023- 2024 навчальний рік
Положення про запобігання та протидію булінгу (цькуванню)
Порядок виявлення, розгляду та реагування на випадки булінгу
Порядок реагування на випадки булінгу (цькування) у ДНЗ «Шумське ПТУ»
Зразок заяви про випадки булінгу
СТОП булінг
ТЕЛЕФОНИ ДОВІРИ
Алгоритм дій у випадку виявлення випадків булінгу
уДНЗ «Шумське професійне-технічне училище»
Якщо педагог, або будь-який інший працівник центру став свідком булінгу то, незалежно від того, поскаржилась йому жертва чи ні, він повинен проінформувати про цей випадок керівництво закладу.
Отримавши таке звернення в усній або письмовій формі про випадок булінг, а не одноразовий конфлікт, адміністрація закладу освіти повинна невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомити територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, хоча б одного з батьків або інших законних представників неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).
Повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин.
За потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги.
Повідомляє Криворізький міський центр соціальних служб з метою здійснення оцінки потреб сторін булінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг.
Скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу (цькування) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення.
Можливе звернення на «гарячу» лінію ГО «Ла Страда – Україна» 0 800 500 225 або 116 111 (для дзвінків з мобільного).
Порядок
подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) у ДНЗ “Шумське професійно-технічне училище”
Директор центру повинен довести до відома здобувачів освіти, педагогічних працівників та батьків щодо їх обов’язку повідомляти керівництв навчального закладу про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали.
Відповідно до такої заяви директор видає рішення про проведення розслідування із визначенням упроваджених осіб.
Для прийняття рішення за результатами розслідування директор центру створює наказом комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) та скликає засідання. До складу такої комісії можуть входити педагогічні працівники, психолог, соціальний педагог, класний керівник, батьки постраждалого, батьки кривдника (булера) та директор навчального закладу.
Якщо комісія визнала, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то директор зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (сектор ювенальної превенції) та Служб у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).
У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що директор навчального закладу має повідомити постраждалого.
Рішення комісії реєструються в окремому журналі («Журналі реєстрації рішень комісій з розгляду випадків булінгу (цькування)», який зберігається в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів комісії.
Потерпілий чи його/її представник також можуть звертатися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (сектор ювенальної превенції) та Служб у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).
Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування)
у ДНЗ “Шумське професійно-технічне училище” та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)
1. При встановленні факту або підозри на наявність булінгу, здобувачі освіти, батьки, педагоги звертаються до директора із написаною заявою.
2. Керівник закладу скликає комісію, до складу якої входять педагогічні працівники, у тому числі психолог, соціальний педагог, учитель правознавства.
3. Комісія впродовж 10 днів проводить внутрішнє розслідування про факти або підозри на наявність булінгу із запрошенням для розгляду батьків постраждалого та булера, та інших зацікавлених осіб.
4. Якщо комісія визнала, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то керівник закладу освіти повідомляє відділ Національної поліції України та Службу у справ дітей.
5. Рішення комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів комісії.
6. У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до відділу поліції.
7. Здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу надаються соціальні та психолого-педагогічні послуги.
Відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькуванню)
Відтепер каратимуть не лише за очевидну шкоду, а й за потенційну.
Відтепер вчинення булінгу неповнолітньої чи малолітньої особи буде каратися штрафом від 850 до 1700 грн або громадськими роботами від 20 до 40 годин.
Знущання, вчинені повторно упродовж року після або групою осіб каратимуться штрафом у розмірі від 1700 до 3400 грн або громадськими роботами на строк від 40 до 60 годин.
У разі цькування неповнолітніми від 14 до 16 років, відповідатимуть його батьки або особи, що їх заміняють.
До них застосовуватимуть покарання у вигляді штрафу від 850 до 1700 грн або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин.
Окремо передбачена відповідальність за приховування фактів булінгу.
Якщо директор центру не повідомить поліцію про відомі йому випадки цькування серед учасників освітнього процесу, його оштрафують на суму від 850 до 1700 грн або призначать виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до 20 % заробітку.
ЯК ПРИТЯГУВАТИМУТЬ ДО ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ?
Після того, як повідомлення про вчинення булінгу надійшло до органів правопорядку, підрозділи поліції у справах неповнолітніх складають протокол про вчинення адміністративного правопорушення.
Після цього справа передається на розгляд до відповідного суду або судді за місцем вчинення правопорушення.
Судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів розглядають справи про адміністративні правопорушення та призначають вид і розмір покарання.
Строк розгляду справи судом – 15 днів з для отримання ним протоколу про адміністративне правопорушення та матеріалів справи.
– Доказами у справах про факти цькування можуть бути:
– поясненя особи, яку притягують до відповідальності,
– пояснення потерпілого та свідків,
– висновок експерта (якщо в результаті вчинення правопорушення була завдана фізична чи психологічна шкода),
– речові докази у вигляді зіпсованих особистих речей постраждалого,
– письмові документи,
– матеріали листування, в тому числі – переписки в соціальних мережах, відео-матеріали, на яких зафіксовано процес цькування.
До прийняття змін до законів щодо протидії цькуванню відповідальності за його вчинення в Україні не існувало.
Існувала кримінальна відповідальність за умисне легке тілесне ушкодження, яка для громадян України наступає з 16 років. Або за умисне нанесення тяжких та середньої тяжкості тілесних ушкоджень з 14 років, за що передбачено покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі.
Якщо ж дитина не досягла 14 років і завдала серйозних тілесних ушкоджень іншій дитині, штраф – 51 гривня – платили батьки.
План
заходів спрямованих на запобігання
та протидію булінгу (цькуванню)
на 2023- 2024 навчальний рік
№ | Заходи | Терміни виконання | Відповідальний |
Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу (цькування) |
|||
1 | Підготовка наказу «Про запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти» | Вересень | Практичний психолог |
2 | Підготовка наказу «Про створення комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти» | За потребою | Практичний психолог |
3 | Затвердження на педраді плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування) у 2023/2024 н. р. | Листопад | Заступник директора з НВР |
4 | Наради з питань профілактики булінгу (цькування): з педагогічними працівниками; з технічним персоналом. Інструктаж працівників про захист дітей від усіх форм насильства та жорстокого поводження, випадків булінгу (цькування) | Вересень | Заступник директора з НВР |
5 | Обговорення правил поведінки в групах, оформлення правил у вигляді наочних стендів | Вересень | Класні керівники, майстри |
6 | Організація механізмів звернення для повідомлень про випадки булінгу (цькування) | Вересень | Дирекція закладу |
7 | Поновлення інформації про профілактику булінгу (цькування) на сайті закладу освіти | Жовтень | Практичний психолог |
9 | Участь у акції «16 днів проти насильства» | Грудень | Практичний психолог,
класні керівники, майстри |
10 | Виступи на батьківських зборах з профілактики булінгу (цькування) в учнівському колективі | За окремим графіком | Дирекція училища, класні керівники |
Робота з працівниками центру | |||
11 | Проведення навчальних занять для педагогів, майстрів в/н, щодо запобігання булінгу (цькування) та заходів реагування на них | Протягом року | Заступник директора з НВихР |
12 | Тренінг для педагогів, щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти | Протягом року | Практичний психолог |
13 | Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики учнівськогоколективу | За результатами І та ІІ семестрів | Практичний психолог |
14 | Консультування класних керівників у разі виникнення проблемних ситуацій | Впродовж навчального року | Практичний психолог |
Робота з здобувачами освіти |
|||
15 | Проведення тренінгів для здобувачів освіти з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів | Впродовж року | Класні керівники, запрошені спеціалісти, практичний психолог |
17 | Імітаційна гра «Якщо тебе ображають» | Листопад | Практичний психолог |
18 | Тиждень толерантності | Листопад | Класні керівники, майстри в/н, практичний психолог |
19 | Тренінг для здобувачів освіти «Насильство – це…» | Грудень | Практичний психолог |
20 | Інформаційна акція «16 днів проти насильства» | Листопад – грудень | Практичний психолог, бібліотекар |
22 | Години спілкування «Булінг: міфи та реальність», «Не допускай насилля над ближнім», «Допоможи другу» тощо | Січень | Класні керівники, |
23 | Онлайн зустріч відвертого спілкування «Змінюй в собі негативне ставлення до інших», «Як подолати булінг» | Лютий | Практичний психолог |
24 | Заняття з елементами тренінгу «Спілкування з однолітками», «Як протистояти тиску однолітків», «Профілактика булінгу в учнівському середовищі», «Вчимося безпечної поведінки в мережі Інтернет». | Впродовж року | Класні керівники, запрошені спеціалісти |
25 | Виставка малюнків он-лайн «Ми різні, але рівні» | Квітень | Бібліотекар |
26 | Бесіди зі здобувачами освіти щодо протидії булінгу (цькуванню) з представниками поліції, соціальної служби тощо | Впродовж року | Заступник директора з НВР, представники поліції |
27 | Бібліотечні уроки на базі бібліотеки, виставки літератури, бесіди «Ми – проти булінгу» | Впродовж року | Бібліотекар |
Робота з батьками | |||
28 | Тематичні батьківські збори «Протидія булінгу (цькуванню) в учнівському середовищі» | Впродовж року/за потреби | Дирекція училища, класні керівники |
29 | Підготовка пам’ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо здобувачів освіти, заходи захисту та надання допомоги здобувачам освіти | Листопад | Практичний психолог |
30 | Тематичні батьківські збори в групах«Безпечна поведінка дітей в мережі Інтернет», «Булінг та кібербулінг» | Впродовж року | Класні керівники |
31 | Проведення консультацій з питань взаємин батьків з дітьми | Впродовж року/за потреби | Практичний психолог, заступник директора з НВР, класні керівники |
32 | Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів здобувачів освіти | За потреби | Класні керівники |
Моніторинг освітнього середовища закладу освіти | |||
33 | Самооцінка закладу освітиза показниками безпеки, комфортності, інклюзивності | 2 рази на рік | Дирекція училища, колектив закладу |
34 | Анонімне анкетування здобувачів освіти про випадки булінгу (цькування) в закладі | Грудень | Практичний психолог |
35 | Анонімне анкетування батьків про безпеку в закладі освіти | Грудень | Дирекція училища, класні керівники, практичний психолог |
36 | Діагностика стосунків у закладі освіти. Анкетування здобувачів освіти та педагогів. | Лютий | Практичний психолог |
37 | Аналіз інформації за протоколами комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти | За потреби | Дирекція училища |
38 | Підготовка звіту про виконання плану заходів із запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в закладі освіти | Червень | Заступник директора з НВР |